دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده
آشنایی با دیجیتال مارکتینگ
مجموعه فعالیت های بازاریابی (مارکتینگ) که بر بستر اینترنت انجام میگردد را
بازاریابی دیجیتال
یا
دیجیتال مارکتینگ
(Digital Marketing) می گویند. دیجیتال مارکتینگ از سال ها پیش به عنوان زیرمجموعهای از تجارت الکترونیک مورد توجه بوده است.
اما در سال های اخیر توسعه سریع فناوری اطلاعات باعث افزایش کاربری ابزارهای دیجیتال و موبایل گردیده و بازاریابی دیجیتال به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار گرفته است.
دیجیتال مارکتینگ شامل
طراحی سایت
،
سئو
، تبلیغات کلیکی و نمایشی مانند
تبلیغات گوگل
، ایمیل مارکتینگ ، اینفلوئنسر مارکتینگ ، سوشیال مارکتینگ و غیره می باشد.
برای پی بردن به اهمیت حضور در دنیای دیجیتال کافیست چند آمار جهانی را بررسی کنیم:
در سال ۲۰۱۶، مدت زمانی که روزانه یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای
رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛
آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ اعلام کردهاند جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله روزی ۳٫۲۶ ساعت در اینترنت حضور فعال دارند.
بیش از یک سوم این زمان، در شبکههای اجتماعی صرف میشود و مهمترین وسیله برای اتصال به اینترنت،
موبایلهای هوشمند هستند و در مقابل، تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبهرو است.
یکی از مهم ترین مراحل بازاریابی هر محصول یا خدمت، شناخت مشتریان آن است.
هرچه شناخت مخاطب و مشتری، دقیقتر باشد، میتوان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت.
در تبلیغات و بازاریابی سنتی امکان هدفگیری بازار هدف پایین است.
اما در
بازاریابی دیجیتال
صاحبان کسب و کار میتوانند تا حد زیادی بر بازار هدف خود تمرکز نموده و آمارهای مفیدی از تاثیر فرایند بازاریابی بدست آورند.
در
دیجیتال مارکتینگ
شاخص های تحلیلی به کسبوکارها کمک میکنند تا میزان موفقیت یک کمپین ،
نحوه آشنایی و میزان علاقه مندی مشتری به محصول، تاثیر تخفیفها بر افزایش فروش،
علت عدم خرید و سایر موارد به سادگی قابل مشاهده می باشند.
اصولا شرایط
مدیر دیجیتال مارکتینگ
و
مشاور دیجیتال مارکتینگ
نزدیک به هم می باشند.
ولی وظایف متفاوتی برای
مدیر بازاریابی دیجیتال
و مشاور دیجیتال مارکتینگ تعریف شده است.
آشنایی با بازار و مصرف کنندگان آنلاین از شرایط یک مدیر و مشاور دیجیتال مارکتینگ است.
یک مشاور و یا مدیردیجیتال مارکتینگ خوب باید بر نحوه کارکرد ابزارهای دیجیتالی تسلط داشته و راهکارهای تلفیق آن با بازاریابی سنتی را بداند.
همچنین مشاورین باید توانایی لازم جهت انتقال راهکارها را داشته باشند.
عمده تفاوت مدیر دیجیتال مارکتینگ و مشاور دیجیتال مارکتینگ در قدرت تصمیم گیری و اجرایی مدیر میباشد.
کوچینگ و منتورینگ
و
دو اصطلاح نسبتا جدید در حوزه سبک زندگی و کسب و کار هستند.
منتور و کوچ کمک میکنند تا افراد حقیقی و یا کسب و کارها آسانتر به مقصد برسند.
البته تعریف واحدی در مورد آنها وجود ندارد.
کوچ دیجیتال مارکتینگ
به مالک کسب و کار کمک میکند چشمانداز کسبوکار خود را روشن کند
و با متدهایی او را در رشد و توسعه کسبوکار خود راهنمایی و به او کمک کند.
همچنین
منتور دیجیتال مارکتینگ
با داشتن تجربه عملی در طراحی و پیاده سازی برنامه های بازاریابی دیجیتال، مسیر کسب و کار جدید را بسیار کوتاه تر خواهد کرد.
بیزینس کوچینگ یکی از شاخه های کوچینگ می باشد.
یک
مدرس دیجیتال مارکتینگ
خوب باید علاوه بر اینکه
بر تمام مفاهیم بازاریابی و بازاریابی دیجیتال تسلط کافی داشته باشد، باید توانایی انتقال آن را به دیگران نیز داشته باشد.
استاد و مدرس دیجیتال مارکتینگ برای
آموزش دیجیتال مارکتینگ
در کلاس
باید بداند از کجا آموزش خود را شروع نموده و چگونه آن را به سرانجام برساند.
استاد دیجیتال مارکتینگ
باید بر مفاهیم مختلف دیجیتال مارکتینگ مانند طراحی سایت، سئو، ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی(سوشیال مارکتینگ) ، تبلیغات نمایشی و کلیکی مانند تبلیغات گوگل ادوردز و بطور کلی بازاریابی اینترنتی تسلط کامل داشته باشد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ راهنمایی است که کمک میکند به اهداف تان در کسب و کار و غیره دست پیدا کنید.
مثلاً اینکه بر کدام بازارها و محصولات متمرکز شود و برای فعالیتهای بازاریابی چه مقدار هزینه کنید.
تاثیر یک استراتژی دیجیتال درست، برای یک کسبوکار بسیار شگفت انگیز است.
قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید برای تعیین دقیق اهداف و اهداف و خواسته هایتان را از بازاریابی دیجیتال تعیین کنید.
برای تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال نیاز به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ دارید تا بتوانید مراحل دیجیتال مارکتینگ را به خوبی تشریح نمایید.
داشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال تاثیر به سزایی در تبلیغات آنلاین دارد .
آموزش دیجیتال مارکتینگ شامل آموزش مفاهیم و تعاریف بازاریابی (مارکتینگ) و آموزش استفاده از ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی می باشد.
این ترکیب باعث بوجود آمدن یکی از بی نظیرترین فرصت های کسب و کار در تاریخ بشر شده است.
آموزش دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده آموزش مبانی بازاریابی (بازار، بازارهدف، تدوین اهداف بازاریابی، استراتژی های بازاریابی، قیمت گذاری)
و آموزش کاربردی و عملی ابزارهای دیجیتال شامل آموزش
طراحی سایت، سئو، تبلیغات کلیکی و نمایشی مانند تبلیغات گوگل، ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ،
سوشیال مارکتینگ و غیره میباشد.
آنچه باعث اهمیت مشاوره دیجیتال مارکتینگ در عصر حاضر می شود، توسعه زیاد استفاده از ابزارهای دیجیتال است.
طی 10 سال گذشته با فراگیر شدن استفاده از اینترنت از یک طرف، و پیشرفت تکنولوژیهای دیجیتال، این وسایل به امور روزمره ندگی تبدیل شده اند.
آنچه می بینیم تاثیر شگرفت این تغییرات بر سبک زندگی مردم و تغییر در فرآیند خرید می باشد
از این رو مشاوران بازاریابی دیجیتال می کوشند تا با طرح استراتژی صحیح بازاریابی، سود کسب و کار ها را حداکثری نمایند.